, ,

کپسول کمیفر (مقل)

کپسول مقل فراورده ای برگرفته از طب سنتی ایران است که از مقل ارزق (Commiphora mukul) و هلیله زرد (Terminalia citrine Roxb) به روش علمی تهیه و فرموله شده است.

دارای تائیدیه از سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) و کد IRC

موارد مصرف:

ضدیبوست، ضد نفخ، هضم کننده، هموروئید و شقاق

ترکیبات اصلی گیاه: مهم ترین ترکیبات این دارو، استروئید کتون مثل guggulsterones موجود در مقل و گلیکوزیدهای arjungenin و chebulside موجود در هلیله زرد می باشد.

موارد مصرف طبق مستندات قدیم و مطالعات جدید: ضدیبوست، مفید برای بواسیرهای یبوستی و شقاق همراه با یبوست. بر اساس نظر سید محمد مؤمن تنکابنی در کتاب تحفه المؤمنین ، مقل دارای طبیعت گرم و خشک است، از خواص آن ملین طبع و برای تحلیل خون منجمد احشاء و بواسیر و امراض مقعد توصیه شده است. هلیله زرد نیز دارای طبیعت سرد و خشک است و خواص آن شبیه هلیله سیاه و جهت بواسیر مجرب دانسته شده است.

مطالعات جدید اثرات آنتی پرولیفراتیو، آنتی اکسیدان، ضدالتهاب و ضدمیکروبی را برای مقل، اثرات بهبود دهنده زخم، ضد میکروب و قارچ، آنتی اکسیدان، تعدیل کننده، محافظ قلب  و محرک گوارشی، کاهنده چربی، ضد ویروس ومحافظ کبدی برای هلیله نشان داده شده است.

نحوه و مقدار مصرف فرآورده: بزرگسالان (بالای ۱۲ سال): یک عدد بعد از هر وعده غذا

توصیه هنگام مصرف: کپسول با میزان کافی آب میل شود.

تداخلات دارویی: داروهای هورمونی، داروهای آنتی کواگولانت، دیلتیازم، پروپرانولول

تداخل با گیاهان دارویی و مکمل ها

احتیاط مصرف: : در صورت دل پیچه شدید مصرف آن را قطع کنید. در صورت بروز حساسیت مصرف آن متوقف گردد. دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

عوارض جانبی: این دارو ممکن است سبب دل پیچه خفیف شود.

مصرف در بارداری و شیردهی: در دوران بارداری از مصرف آن خودداری شود. اطلاعات دقیقی درباره مصرف در شیردهی موجود نیست.

شرایط نگهداری: در ظرف درب بسته و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

استانداردسازی: براساس میزان فنول تام، ۱۳۴ mg/ capsule

مطالعات حیوانی و بالینی انجام شده: براساس نتایج یک مطالعه بالینی که توسط گروه R&D سنابل دارو و مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها صورت گرفته، مقل در مقایسه با لاکتولوز و شیاف آنتی هموروئید نتایج بهتری در بهبود علائم هموروئید از خود نشان داده است. در این مطالعه ۹۹ شرکت کننده واجد شرایط وارد مطالعه شدند که در گروه دارو، افراد ۳ گرم مقل روزانه و به مدت ۴ هفته، و افراد در گروه کنترل، لاکتولوز در دوز ملین به مدت ۱ ماه و شیاف آنتی هموروئید به مدت یک هفته دریافت کردند. علائم بالینی شامل: اجابت مزاج دردناک، نفخ، یبوست، ریفلاکس، سوء هاضمه، خونریزی مقعدی، بیرون زدگی مقعد و ارزیابی کلونوسکوپیک، قبل از شروع مداخله دارویی، بلافاصله بعد از اتمام دوره مداخله و ۴ هفته پس از آن بررسی شد. در گروه مصرف کننده دارو، علائم بیماران شامل نفخ، ریفلاکس، سوء هاضمه و درجه بندی کلونوسکوپی، به طور معنی داری بهبود یافت. در حالیکه بیماران در گروه کنترل از لحاظ یبوست، خونریزی مقعدی و اجابت مزاج دردناک بهبودی نسبی یافتند اما این بهبودی معنی دار نبود. ۴ هفته پس از پایش بیماران، سایر علائم نظیر یبوست و خونریزی مقعدی نیز در گروه دارو دارای بهبودی معنی دار بود اما در گروه کنترل این علائم عود کرد.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “کپسول کمیفر (مقل)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا