از تاتوره تا حب الشفا: مطالعات متون، حيواني و باليني جهت درمان اعتياد، 1399

عبدالعلی موسوی زاده، راضيه جعفری حاجتی، فرزانه غفاری، شبنم خاتمی، نيكي وكيلی ظهير، محسن ناصری

چکیده:

مقدمه: به علت اثربخشي كم درمان هاي موجود در ترك اعتياد و عوارض نامطلوب داروهاي صناعي، ميتوان حركت به سمت استفاده از روش فارماكولوژي معكوس جهت توليد داروي كم هزينه تر، مؤثرتر و كم خطرتر را به عنوان يك راهكار مفيد در نظر گرفت. هدف: با توجه به تاريخچه ي طولاني طب سنتي ايران در زمينه تشخيص و درمان بيماري ها از جمله اعتياد، اين تحقيق با نگاه به متون اصيل طب ايراني، به بررسي مطالعات حيواني و باليني گياه تاتوره و فرآورده ي حب الشفا جهت درمان اعتياد به ترياك می پردازد.

روش بررسي: اين مقاله شامل سه بخش ميباشد: بررسي متون طب ايراني، مطالعات حيواني و كارآزمايي باليني.

نتايج: در متون طب ايراني دو شيوه اصلي فارماكولوژيك براي درمان عادت به افيون، تدريج و تعويض بيان شده است. در تحقيقات صورت گرفته، اثر تاتوره بر كميت هاي سندرم ترك فارماكولوژيك موش صحرايي نسبت به متادون معني دارتر بود. مطالعات سم ­شناسي حب ­الشفا هيچگونه عارضه جانبي و آسيب بافتي نشان نداد. مطالعات حيواني تفاوت معني داري در امتياز كل داده ها بين گروه متادون و حب­ الشفا نشان نداد. مطالعات باليني حب ­الشفا بر روي علائم ترك بيماران مبتلا به مواد اپيوئيدي حاكي از اثر اين فرآورده در كنترل علائم محروميت و افسردگي نسبت به دو گروه دارونما و كلونيدين بود. اثر حب­ الشفا به عنوان درمان نگهدارنده در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد افيوني باعث كاهش وسوسه، اضطراب و افسردگي نسبت به دارونما در طول زمان شد.

نتيجه­ گيري: نتايج مطالعات نشان دهنده اثربخشي حب الشفا در تمامي فازهاي درمان اعتياد ميباشد. البته براي اثبات اين يافته ها نياز به مطالعات بيشتر ميباشد.

سبد خرید
پیمایش به بالا